sábado, 30 de diciembre de 2017

EL PODER DE L'ANELL - EL PODER DEL ANILLO

EL PODER DE L’ANELL  (29-12-2017)

Va ser un dia de passeig, com d’altres. Passant per Can Mas de la Riera i anant pel camí que porta directament a la via del tren i que segueix fins a Can Batista. Trepitjava terrossos dins una vinya, mirant al terra com de costum. Ja era una mica tard, estiu, calor. Els darrers raig del sol amagant-se per Pontons van fer relluir alguna cosa en la terra argilosa i llaurada.
Em va fer acostar-me per comprovar què podia ser aquell relluir poc dissimulat en un lloc tan solitari i una hora tan tardana. Perquè les coses no passen perquè si!
Jo era allí per desig, vaig triar el lloc per gust, i aquella hora és la que m’anava bé. Podria haver passat qualsevol altre friky, però allò em va triar.
M’ajupo per comprovar què m’havia avisat de la seva presència. I vet aquí que la meva vida començaria a canviar, sense saber-ho, sense voler-ho. Un anell ronyós, platejat, vell, gravat amb unes inicials que no descobriria fins netejar la cosa.
El vaig mullar primer amb aigua i sabó, després amb vinagre, i el vaig guardar al racó dels meus tresors...
Uns mesos després vaig tornar a mirar l’anell, que semblava que volia ser observat. Un intent de posar-me’l va ser inútil, ja que l’ cèrcol estava abonyegat i impedia entrar-lo a cap dit. L’anell era gruixut i costava molt modelar-lo. Plata gruixuda i ennegrida, del temps, i de què més? Les inicials DG encreuades només feia pensar en que el seu propietari el devia perdre en penoses circumstàncies. No acostumen a caure els anells. Què podia fer que aparegués l’anell allí? La guerra?, un moment de bojeria? Un assassinat? Vés a saber!
Com devia ser el seu propietari? (o en va tenir més?). Era home o dona? (no era fi com per dona).
Sense poder resistir la temptació, vaig forçar el cèrcol per permetre entrar-lo al dit, sense massa èxit. Va cedir una miquetona, però insuficient com per introduir-lo en algun dit, mentre abandonava la intentona per un altra moment amb alguna eina apropiada i evitar trencar-lo.
Unes setmanes després, mentre llegia un llibre molt interessant sobre el castell de Subirats, un pensament em va fer reprendre la voluntat de fer que aquella plata formés part del vestuari, al menys alguna vegada. Prem per aquí, força per allà, fes palanca aguantant la joia, i mira de no trencar-la.
Era lleig i atractiu, mig ennegrit i mig plata, anacrònic, no quedava bé, feia garrulo.
Era un anell d’un altre temps, però no sé de quan ni d’ on. Però el volia al meu dit.
Fins que va ser suficient i em vaig posar el metall al dit petit (de la mà). Tot i que el cèrcol no estava gaire ben arrodonit vaig notar com l’anell m’abraçava, em feia sentir un plaer com el de la roba acabada d’estrenar, una escalforeta al dit, un benestar, una guspira emocional.
Em va fer content aconseguir que l’anell fes parella d’un altre d’acer que porto habitualment. No quedava gaire estètic, però i què? Em feia sentir a gust..
Aquell vespre em vaig treure l’anell amb certa tristesa, però dormo sense anells ni res incorporat, excepte el pijama.
Els següents dies vaig anar posant-me l’anell al plegar de la feina fins anar al catre. Era com posar una pila reforçant, una beguda energètica, una cafè carregat. No tenia son i estava amb tots els instints a flor de pell, tot i que encara no sabia què ho provocava.
Vaig guardar l’anell a la vitrina dels tresors... i els dies anaven passant, tot i que de tant en tant em venia la imatge al cap de la brillantor de la plata entre l’ enfosquit metall.
Igual l’hauria de netejar més intensament i vaig passar-hi un cotó neteja-metalls per fer sortir aquelles parts negres que el feia rar. Però l’anell no volia perdre aquella estètica, semblava que no volia variar el seu color.
Havent passat una aigua, el vaig tornar a incorporar al dit, notant com si fos la nicotina, en les primeres calades, després de molt de temps sense fumar. Aquell anell era meu i només meu!
Cada dia portaria l’anell, ara a qualsevol hora i a tot arreu. Era energia per l’ànima i sensació de força, de decisió.
La nit no seria diferent i ja formava part del cos. Això sí, els somnis van començar a canviar i també la sensació al despertar-me. Visitava llocs diferents en el món de la son, gent diferent, d’altre temps. Tan clar com en els somnis habituals, però eren rars, amb sensacions pures, llocs desconeguts, difícils...
Però la força que em donava aquella peça platejada no tenia preu. Estava més decidit, valent, atrevit, gamberro, divertit, un pel boig; vaja, fantàstic.
La veritat que tanta energia donava algun problemilla de sociabilitat, però en conjunt era un estat d’ànim de “9”, si es que existia el “10”. Vaja, memorable!
I les setmanes donaven raó a l’anell. Ara sabia que aquell estat d’ànim eufòric coincidia en el temps de quan l’anell es va instal·lar al dit. Vaig pensar en deixar-lo a la vitrina uns dies, com per descansar, però no calia.
Ja tenia marca al dit. El treia de la ma durant breus instants, no fos que marxés l’energia amb ell...
I va arribar el dia del atracament, uns mesos després de la felicitat absoluta. En un carrer poc il·luminat em va sortir un element amb navalla i cara de pocs amics, segurament sota efectes de síndrome d’abstinència o alguna cosa semblant. Mentre escoltava sense cap por les exigències de l’element vaig poder posar-me la peça metàl·lica al puny dret, la andròmina que em cobria els artells que em van portar els Reis (un auto regal).
Després de dir-li al noi que agafava la cartera (i era cert) i deixar-la caure al terra (els nervis...) el drogata va ajupir el cap mentre aprofitava pel colpejar el seu cap amb decissió. Cada cop que li donava un cop era un plaer superior, els esquitxos de sang eren com aigua fresca als estius de calor, agradable. El nen, ara al terra immòbil, seguia rebent cops, fins que la cara va quedar irreconeixible. Vaig passar l’anell per la sang, havia guanyat...  no respiraria més!
El plaer més absolut m’havia envaït. Volia ser a partir de llavors un Super-Eroi, com a les pel·lícules ( va ser un pensament passatger, estrany en un moment com aquell).
Com ningú ens havia vist, vaig deixar aquella pelleringa humana en un racó i ja el trobaria algú; mentre ningú em veiés a mi...
Em va sorprendre agradablement la falta de cap inquietud, preocupació o dubte sobre el que havia passat. Ho tornaria a fer amb tot el plaer del món. No tenir remordiments era magnífic, però podia ser que restés prudència. A tenir en compte.
La mort del tontet de la navalla va ser un enrenou y en parlava tothom, sobretot del estat del cap i la cara i qui ho hauria fet.
Però el passar dels dies va desinflar la preocupació i tot tornava a la normalitat, o quasi tot.
La intensitat dels somnis augmentava però l’eufòria ja no era tan poderosa. Em feia pensar en trobar un altre enginy per recuperar la felicitat continuada, fins i tot havia pensat en quina droga podia donar aquella sensació. Mica en mica notava com em despertava cansat i malhumorat, el caràcter evolucionava cap a una barreja de eufòria amb moments de depressió. Em van aconsellar anar al psicòleg, que era claríssima la bipolaritat.
L’actitud tan positiva i alegre m’havia portat a ser considerat simpàtic i tothom em mirava amb bona cara. Aquell benestar “traspassava” als altres i agradava.
Despertar-me cansat feia que els dies fossin una mica més feixucs i que de tant en tant la ira florís de cop i volta per qualsevol situació incòmoda. Segurament l’acomiadament de la feina devia venir per això. Les reaccions violentes davant qualsevol tema que m’incomodava feia que la parella i els fills em miressin com si hagués perdut el seny. Un papa tant tranquil i relaxat...
Unes setmanes més tard, en plena depressió, i de vegades amb visions, em van portar al psiquiatra, que em van donar unes pastilles que m’adormien però que em calmaven i m’ atontaven.
Un vespres més tard vaig aixecar-me del llit a les 3 de la matinada i vaig sortir amb el cotxe cap el camp. Seguí camí sense pensar on anava fins a aturar-me  a la vora d’una vinya. Havia colpejat pedres al camí i les branques de les oliveres havien ratllat el cotxe. Vaig baixar i caminava sense destí fins a trobar un gran forat. Vaig entrar-hi com per amagar-me d’alguna cosa o per estar arrecerat (feia fred).
La ràbia em va fer agafar una pedra que havia dins el forat i amb tota la meva força la vaig enclastar al front, perdent el coneixement, dessagnant-me ràpidament. M’havia vingut a buscar la dama de negre.
La darrera mirada enrere, el meu cos vermell, cara enlaire, a fosques..... en el mateix lloc on vaig trobar l’anell.

JP

EL PODER DEL ANILLO

Fue un día de paseo, como otros. Pasando por Can Mas de la Riera y yendo por el camino que lleva directamente a la vía del tren y que sigue hasta Can Batista. Pisaba la tierra en una viña, mirando al suelo como de costumbre. Ya era un poco tarde, verano, calor. Los últimos rayos del sol escondiéndose por Pontons hicieron relucir algo en la tierra arcillosa y labrada.
Me hizo acercarme para comprobar qué podía ser aquel relucir poco disimulado en un lugar tan solitario y una hora tan tardía. Porque las cosas no pasan porque si!
Yo estaba allí por deseo, elegí el lugar por gusto, y esa hora es la que me iba bien. Podría haber pasado cualquier otro friky, pero aquello me eligió.
Me agacho para comprobar qué me había avisado de su presencia. Y he aquí que mi vida empezaría a cambiar, sin saberlo, sin quererlo. Un anillo roñoso, plateado, viejo, grabado con unas iniciales que no descubriría hasta limpiar la cosa.
Lo mojé primero con agua y jabón, luego con vinagre, y lo guardé en el rincón de mis tesoros ...
Unos meses después volví a mirar el anillo, que parecía que quería ser observado. Un intento de ponérmelo fue inútil, ya que el aro estaba abollado y impedía entrar en ningún dedo. El anillo era grueso y costaba mucho modelarlo. Plata gruesa y ennegrecida, del tiempo, y de qué más? Las iniciales DG cruzadas sólo hacía pensar en que su propietario lo debió perder en penosas circunstancias. No suelen caer los anillos. ¿Qué podía hacer que apareciera el anillo allí? La guerra ?, un momento de locura? Un asesinato? A saber!
Como debía ser su propietario? (O tuvo más?). Era hombre o mujer? (No era fino como para mujer).
Sin poder resistir la tentación, forcé el cerco para permitir entrarlo en el dedo, sin demasiado éxito. Cedió un poco, pero insuficiente como para introducirlo en algún dedo, mientras abandonaba la intentona para otro momento con alguna herramienta apropiada y evitar romperlo.
Unas semanas después, mientras leía un libro muy interesante sobre el castillo de Subirats, un pensamiento me hizo retomar la voluntad de hacer que esa plata formara parte del vestuario, al menos alguna vez. Aprieta por aquí, fuerza para allí, haz palanca aguantando la joya, y no romperla.
Era feo y atractivo, medio ennegrecido y medio plata, anacrónico, no quedaba bien, hacía garrulo.
Era un anillo de otro tiempo, pero no sé cuándo ni de dónde. Pero lo quería en mi dedo.
Hasta que fue suficiente y me puse el metal en el dedo pequeño (de la mano). Aunque el aro no estaba muy bien redondeado noté como el anillo me abrazaba, me hacía sentir un placer como el de la ropa recién estrenada, un calorcillo en el dedo, un bienestar, una chispa emocional.
Me alegró que el anillo hiciera conjunto de otro de acero que llevo habitualmente. No quedaba muy estético, ¿pero y qué? Me sentia a gusto ..
Aquella noche me quité el anillo con cierta tristeza, pero duermo sin anillos ni nada incorporado, excepto el pijama.
Durante los siguientes días fui poniéndome el anillo al salir del trabajo hasta ir al catre. Era como poner una pila de refuerzo, una bebida energética, una café cargado. No tenía sueño y estaba con todos los instintos a flor de piel, aunque todavía no sabía qué lo provocaba.
Guardé el anillo en la vitrina de los tesoros ... y los días iban pasando, aunque de vez en cuando me venía la imagen a la cabeza del brillo de la plata entre el oscurecido metal.
Igual debería limpiar más intensamente y le pasé un algodón limpia-metales para sacar aquellas partes negras que lo hacía raro. Pero el anillo no quería perder aquella estética, parecía que no quería variar su color.
Habiendo pasado un agua, lo volví a incorporar en el dedo, notando como si fuera la nicotina, en las primeras caladas, después de mucho tiempo sin fumar. Aquel anillo era mío y sólo mío!
Cada día llevaría el anillo, ahora a cualquier hora y en todas partes. Era energía para el alma y sensación de fuerza, de decisión.
La noche no sería diferente y ya formaba parte del cuerpo. Eso sí, los sueños empezaron a cambiar y también la sensación al despertarme. Visitaba lugares diferentes en el mundo del sueño, gente diferente, de otro tiempo. Tan claro como en los sueños habituales, pero eran raros, con sensaciones puras, lugares desconocidos, difíciles...
Pero la fuerza que me daba aquella pieza plateada era sublime. Estaba más decidido, valiente, atrevido, gamberro, divertido, uno por loco; vaya, fantástico.
La verdad que tanta energía daba algún problemilla de sociabilidad,  pero en conjunto era un estado de ánimo de "9", si es que existía el "10". Vaya, memorable!
Y las semanas daban razón al anillo. Ahora sabía que aquel estado de ánimo eufórico coincidía en el tiempo de cuando el anillo se instaló en el dedo. Pensé en dejarlo en la vitrina unos días, para descansar, pero no hacía falta.
Ya tenía marca en el dedo. Lo sacaba de la mano sólo durante breves instantes, no fuera que marchara la energía con él ...
Y llegó el día del atraco, unos meses después de la felicidad absoluta. En una calle poco iluminada me asaltó un elemento con navaja y cara de pocos amigos, seguramente bajo efectos de síndrome de abstinencia o algo parecido. Mientras escuchaba sin miedo las exigencias del elemento pude ponerme la pieza metálica en el puño derecho, el trasto que me cubría los nudillos que me trajeron los Reyes (un auto regalo). Tras decirle al chico que agarraba la cartera (y era cierto) y dejarla caer al suelo (los nervios ...) el drogata agachó la cabeza mientras aprovechaba para  golpear su cabeza con decisión. Cada vez que le clavaba los hierros  era un placer superior, las salpicaduras de sangre eran como agua fresca en los veranos de calor, agradable. El niño, ahora en el suelo inmóvil, seguía recibiendo golpes, hasta que la cara quedó irreconocible. Pasé el anillo por la sangre, había ganado ... no respiraría más! El placer más absoluto me había invadido. Quería ser a partir de entonces un Super-héroe, como en las películas (fue un pensamiento pasajero, extraño en un momento como aquel). Como nadie nos había visto, dejé aquella piltrafa humana en un rincón y ya lo encontraría alguien; mientras nadie me viera a mí... Me sorprendió agradablemente la falta de inquietud, preocupación o duda sobre lo que había pasado. Lo volvería a hacer con todo el placer del mundo. No tener remordimientos era magnífico, pero podía ser que restara prudencia. A tener en cuenta. La muerte del tontito de la navaja fue un alboroto y era la habladuría de todo el mundo, sobre todo del estado de la cabeza y la cara y quién lo habría hecho. Pero el pasar de los días desinfló la preocupación y todo volvía a la normalidad, o casi todo. La intensidad de los sueños aumentaba pero la euforia ya no era tan poderosa. Me hacía pensar en encontrar otro ingenio para recuperar la felicidad continuada, incluso había pensado en qué droga podía dar esa sensación. Poco a poco notaba como me despertaba cansado y malhumorado, el carácter evolucionaba hacia una mezcla de euforia con momentos de depresión. Me aconsejaron ir al psicólogo, que era clarísima la bipolaridad. La actitud tan positiva y alegre me había llevado a ser considerado simpático y todo el mundo me miraba con buena cara. Aquel bienestar "traspasaba" a otros y gustaba. Despertarme cansado hacía que los días fueran un poco más pesados ​​y que de vez en cuando la ira floreciera de repente por cualquier situación incómoda. Seguramente el despido del trabajo debía venir por eso. Las reacciones violentas ante cualquier tema que me incomodaba hacían que la pareja y los hijos me miraran como si hubiera perdido el juicio. Un papa tanto tranquilo y relajado... Unas semanas más tarde, en plena depresión, y a veces con visiones, me llevaron al psiquiatra, que me dieron unas pastillas que me dormían pero que me calmaban y me atontaban. Un noches más tarde me levanté de la cama a las 3 de la madrugada y salí con el coche hacia el campo. Seguí por un camino sin pensar dónde iba hasta detenerme al borde de un viñedo. Había golpeado piedras en el camino y las ramas de los olivos habían rayado el coche. Bajé y caminaba sin destino hasta encontrar un gran agujero. Entré como para esconderme de algo o por estar resguardado (hacía frío). La rabia me hizo coger una piedra que había dentro del agujero y golpeé con toda mi fuerza en la frente, perdiendo el conocimiento, desangrándome rápidamente. Me había venido a buscar la dama de negro. La última mirada atrás, mi cabeza roja, boca arriba, a oscuras ..... en el mismo lugar donde encontré el anillo.




JP


No hay comentarios:

Publicar un comentario